Metropolitan Opera już po raz trzeci gościła spektakl reżyserowany przez Mariusza Trelińskiego. „Moc przeznaczenia” należy do mniej znanych dzieł Giuseppe Verdiego. Publiczność przyjęła premierę owacyjnie, krytycy nie byli jednomyślni w ocenach.
Utwór włoskiego mistrza pojawił się na słynnej, nowojorskiej scenie po blisko 30 latach przerwy. Inspirowana historią Don Juana opera pochodzi z późnego okresu twórczości autora „Traviaty”. Libretto obraca się wokół tematów zemsty, przemocy, kaskady katastrof.
– Oglądamy spektakularny rozpad świata patriarchatu, trzy etapy dekonstrukcji społecznej. Najpierw świat prosperity, samozadowolenia, co prowadzi do wojny, która jest upadkiem absolutnym. W finale widzimy postapokaliptyczny świat, ludzi żyjących w tunelach metra – komentuje Treliński.
– Opera stawia pytanie, które słychać od zawsze. Jest proste, ale trudno na nie odpowiedzieć: czy mamy wolną wolę, czy też jesteśmy marionetkami w rękach losu – zaznacza polski reżyser.
Nie wszyscy krytycy byli spektaklem zachwyceni, ale poświęcili mu obszerne recenzje. Dużo miejsca zajęła w nich inscenizacja Trelińskiego. „New York Times” zwracał uwagę na rolę Leonory (sopran Lise Davidsen). Pisał, że w szarej, ciemnostalowej, nowoczesnej inscenizacji, usytuowanej na granicy między ponurą rzeczywistością a ponurym snem, Davidsen była filarem znakomitej obsady, pod kierunkiem ze smakiem prowadzącego orkiestrę Nézeta-Séguina.
– Treliński stwierdził, że wpływ na inscenizację miała rzeczywistość toczącej się wojny w Ukrainie. Z tego punktu widzenia wojna to piekło, a jej następstwa są jeszcze gorsze – podkreślał magazyn „New York Classical Review”.
tom
Obsada: Yannick Nézet-Séguin (dyrygent), Lise Davidsen (Leonora), Judit Kutasi (Preziosilla), Brian Jagde (Don Alvaro), Igor Golovatenko (Don Carlo di Vargas), Patrick Carfizzi (Brat Melitone), Soloman Howard (Markiz di Calatrava/Ojciec Gwardian)
Twórcy: Mariusz Treliński (reżyseria), Boris Kudlička (scenografia), Moritz Junge (kostiumy), Marc Heinz (światło), Bartek Macias (projekcje), Maćko Prusak (choreografia),