Chcemy, żeby to było miejsce łączące różne sektory, z naciskiem na obecność nowych technologii i przedsiębiorczość w kulturze – powiedział na inauguracji działalności Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych wicepremier, minister kultury Piotr Gliński.
W piątek w Warszawie w budynku Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (ul. Mińska 65) odbyła się konferencja prasowa pt. „United with Ukraine game jam – największy postpandemiczny jam dla twórców gier w Polsce” połączona z inauguracją działalności nowej instytucji kultury – Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.
„W tym miejscu nieco ponad miesiąc temu powstała nowa państwowa instytucja kultury – Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych. To jest instytucja kultury, której zadaniem jest promocja i wsparcie dla szeroko pojętej kultury cyfrowej, przemysłów kreatywnych” – powiedział wicepremier Gliński.
Jak mówił, „tu będzie miejsce dla designu, architektury, mody, kultury wizualnej, gamingu, teatru, tańca”. „Chcemy łączyć różne elementy, obszary kultury, z naciskiem na obecność nowych technologii i przedsiębiorczość w kulturze. To są te dwa wymiary, które są szalenie nowoczesne, ciekawe, kreatywne, rozwijające się tak dynamicznie, że często sami nie wiemy, jakie nowe rozwiązania wchodzą w tym samym czasie do rzeczywistości kreatywnej. Jest to obszar szalenie interesujący także dla młodego pokolenia. Chcemy, żeby to było miejsce łączące różne sektory” – wskazał minister kultury.
Przypomniał, że państwo polskie wspiera przemysły kreatywne od 2016 roku. „W MKiDN są co najmniej dwa programy poświęcone sektorowi kreatywnemu, kulturze cyfrowej”. „Dlatego bardzo ważnym zadaniem Centrum będzie łączenie sektorów. Chcemy, żeby tutaj była współpraca, nawiązywanie więzi, także tych o charakterze międzynarodowym. Tu jest miejscem na startupy, na organizacje pozarządowe, na wszelką przedsiębiorczość i kreatywność dot. szeroko pojętej kultury” – podkreślił wicepremier Gliński.
„Marzymy o tym, żeby tutaj współpracowały tradycyjne obszary kultury z tymi najbardziej nowoczesnymi, dlatego zapraszamy też teatr, taniec. Widzimy olbrzymi potencjał w łączeniu, w porozumieniu, w dialogu, we wspólnym kreowaniu różnego typu pomysłów w obszarze szeroko pojętej kultury” – dodał.
Przekazał, że jednym z pierwszych wydarzeń organizowanych przez Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych będzie „United with Ukraine game jam – największy postpandemiczny jam dla twórców gier w Polsce”, którego celem będzie stworzenie w ciągu 48 godzin projektów gier wideo nawiązujących do ukraińskiego dziedzictwa kulturowego. Game jam rozpocznie się w piątek wieczorem.
Wydarzenie ma charakter międzynarodowy, jest organizowane we współpracy z rządem amerykańskim. Weźmie w nim udział 350 uczestników z 16 krajów, w tym ponad 150 stacjonarnie.
„Od prawie 5 miesięcy cała cywilizacja jest w stanie wojny, ponieważ została napadnięta przez Federację Rosyjską. Na pierwszej linii frontu broni nas, broni swego kraju społeczeństwo ukraińskie. To Ukraina została zaatakowana, ale Ukraina broni także Polskę, Europę i cały cywilizowany świat przed złem. W tej walce ze złem jesteśmy razem – udzielamy pomocy w bardzo wielu wymiarach” – podkreślił szef MKiDN.
Justyna Orłowska, która jest pełnomocnikiem prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz pełnomocnikiem Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej oceniła, że ważny jest mecenat państwa także w tych dziedzinach, w których Polska ma wielki potencjał, czyli m.in. sektory kreatywne. „To są przemysły audiowizualne, ale także sztuka klasyczna, czyli teatr, film. To wszystko składa się na przemysły kreatywne, ale również to, co jest świetnym ambasadorem polskiej kultury na świecie – gry wideo. Czy to +Wiedźmin+, czy +This War of Mine+ to są gry, które nas promują na całym świecie” – wskazała Orłowska.
Odnosząc się do Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych powiedziała: „To będzie miejsce, do którego będziemy zapraszali wszystkie sektory kreatywne. To miejsce będzie dla nich domem twórczym, aby powstawały tu świetne idee, a także jednocześnie, aby znaleźli wsparcie od mecenatu państwa, który jest im potrzebny, żeby się rozwijać i jeszcze bardziej promować kulturę i sektory kreatywne na świecie”.
P.o. dyrektora Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych Mikołaj Turowski zaznaczył, że maraton tworzenia gier wideo to „początek pewnej drogi, a przed Centrum bardzo dużo wyzwań”. „Sektory kreatywne składają się z wielu obszarów, w tych obszarach postaramy się pomóc i zrobić wszystko, co możemy” – dodał.
W konferencji uczestniczył także Eric Catalfamo, dyrektor Centrum Dziedzictwa Kulturowego Departamentu Stanu USA.
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych zostało powołane 1 czerwca 2022 r. Jego utworzenie jest kontynuacją i rozwinięciem polityki wsparcia polskich przemysłów kreatywnych realizowanej od 2016 r. i wynika z potrzeb i postulatów polskich twórców i przedsiębiorców. Instytucja ma ich wspierać i stwarzać im jak najlepsze warunki do tego, aby mogli godnie zarabiać na swojej pracy i swoich talentach.
Centrum zajmie się przede wszystkim animowaniem współpracy na linii kultura-biznes-nauka-technologia. Podmioty prowadzące działalność w tych sektorach często nie dostrzegają się wzajemnie, nie identyfikują w pełni pól potencjalnej współpracy i nie realizują wspólnych projektów. To właśnie na styku tych obszarów powstają produkty i usługi o strategicznym znaczeniu, największym zasięgu oddziaływania oraz najbardziej dochodowe i innowacyjne.
CRPK zainwestuje także w rozwój polskich przemysłów kreatywnych – w szczególnie rokujące, prorozwojowe i atrakcyjne kulturowo projekty oraz w wybitnie utalentowanych twórców.
Centrum będzie realizowało innowacyjne, łączące potencjały i zasoby wielu różnych branż kreatywnych projekty, promujące polską kulturę oraz budujące pozytywny wizerunek Polski w oparciu o przemysły kreatywne. Istotnymi obszarami działalności CRPK będą również edukacja i profilaktyka.
Katarzyna Krzykowska/PAP